Chiagrød på soyamælk med kakaosmag

Chiagrød – super nem morgenmad, som smager drøngodt!  Morgenmaden som du forbereder allerede aftenen forinden for bedste resultat. Super fin til hurtige morgener, hvor du skal hurtigt ud af døren, og hvor det eneste du skal foretage dig er, at tage det ud af køleskabet. Lyder det godt? Det bliver bedre endnu – med denne opskrift er det faktisk lidt som at spise dessert til morgenmad – helt uden at snyde. Hvordan? Svaret er hvad du blander dine chiafrø op med!

Chiafrø – frøet som giver kroppen hvad den har brug for

Chiagrød er lavet på chiafrø, som er super sunde, idet de er virkelig fiberholdige, og indeholder omega-3 fedtsyrer, som er essentielle fedtsyrer. Det vil sige at menneskekroppen har brug for dem, men at vi ikke selv kan danne dem, og derfor skal vi have det gennem kosten. Chiafrø er blevet utrolig populære og de kan også give rigtig meget næring, samt en dejlig blød konsistens i madlavningen.

Ingrediensliste

Portion til 1 person.

  • 3-4 spsk chiafrø (afhænger af hvor tyk du gerne vil have den).
  • 1,5 dl soyamælk med kakaosmag
  • Evt 1 spsk vanilieskyr (til topping)
  • En lille håndfuld mandler (til topping)
  • Friske bær (til topping)

Fremgangsmåde

Laves aftenen før: 

  1. Hæld soyamælken med kakaosmag i en beholder, som du kan have stående i køleskabet natten over.
  2.  Tilføj de 3-4 spsk chiafrø (prøv dig lidt frem), og rør rundt. Lad det stå i en 10 minutters tid.
  3. Se hvordan din chiagrød allerede er blevet tykkere. Rør rundt i det igen og tilføj evt lidt flere frø hvis du ønsker det tykkere.       
  4. Stil din chiagrød i køleskabet natten over.

På morgenen:

  1. Tag din chiagrød ud af køleskabet og se hvordan den burde have fået en tykkere konsistens. Rør rundt i det.
  2. Da chiagrød i sig selv er et meget let måltid, kan man spise det sammen med noget vanilieskyr for at få lidt ekstra fylde og proteiner, og toppe det med mandler og bær.

Dermed er det minimalt hvad man skal gøre om morgenen, og chiagrød er derfor perfekt som hurtigt måltid inden man tager ud af døren, eller som måltid at tage med sig på farten og spise på kontoret eller i skolen.

Inspiration

Hvis du vil have inspiration til andre opskrifter på hurtig og let morgenmad, kan du kigge herunder

Havregrød af chokolade med bær og nødder

Smoothie med ingefær, banan, bær, spinat og citrusfrugter

Muffins a la bananpandekager med havregryn

Mini æggekager med kartoffel, skinke, spinat og soltørrede tomater

Morgen smoothies med spinat, bær og avocado

Populære blogindlæg

Efterlad en kommentar





Anja Thy, profil billede

Anja Thy

Jeg er en jysk pige med begge ben plantet i jorden. Jeg er en jordnær person, med masser af livsglæde, positivitet og generelt en livsnyder. Jeg elsker at have mange bolde i luften og nyder alle aspekter af mit arbejde. Jeg brænder for, at hjælpe andre mennesker, med en sundere livsstil. Både fysisk såvel som mentalt.

Bootcamps

Sund & Stærk, Bootcamp, København, personlig træner

Kvaliteten fra personlig træning og holdånden fra holdsport. Team spirit, masser af grin og sjove øjeblikke. Træningskammerater for livet❤