Træning i 1. trimester af graviditet

Min træningsrejse i 1. trimester af min graviditet har været noget af en rutsjebanetur. Jeg er vant til at være meget aktiv og vant til at træne 4-5 gange om ugen. Plus jeg cykler min. 13km stort set hver dag. Det er meget sjældent et problem for mig, at motivere mig til at træne, ej heller finde energien til det. Hvis min krop en dag er udkørt, hviler jeg i stedet og træner bare dagen efter. Pueha, alt det blev virkelig sat på prøve i de første 3 måneder af min graviditet.

Tanker før en træning

“Der var mega gode intentioner. Afsted ud af døren – op at træne som det første på dagen, så var det ligesom ude af verden. Jeg har måtte erfare at her i starten af min graviditet er overskuddet til træning bare minimal. Det betyder, at det helst skal overstået så tidligt som muligt.

Da jeg lagde en nogenlunde plan for træningen igår, var jeg spændt og synes det lød som en fed og sjov træning. Nu sidder jeg ude i omklædningsrummet og har totalt mistet lysten og motivationen. Jeg føler mig bare fed og ikke som mig selv.

Intention om at være fit-pregnant

Jeg har altid svoret, at jeg ikke ville være den der type der tager +30kg på, på en graviditet. Jeg har altid set mig selv som en sporty og veltrænet, gravid kvinde. Jeg begynder at tvivle. Måske sidder der også lidt i angst i kroppen. For når du først har vejet i den tungere ende, vil der nok altid sidde en lille frygt for, at vende tilbage til det igen.

De første par måneder har jeg også spist en del, fordi det hjælper mig med at holde min kvalme nede. Havde jeg velholdt mit normale aktivitetsniveau havde lidt ekstra mad nok heller ikke gjort det store udsving. Men mit energiniveau (ifht træning) og overskud har forputtet sig et eller andet sted langt væk. Mit overskud er totalt forsvundet og jeg kan blot sidde og stirre ud i luften og der sker bare ingenting.

Jeg tror først det ramte mig hårdt da jeg pludselig følte mig i mit livs dårligste form. En gravid kvinde får helt op til 50% mere blod i kroppen. Det betyder, at hjertet skal pumpe mere blod rundt og derfor nemmere får pulsen op og man føler sig pludselig i meget dårlig form. Det gør, at træningen pludselig føles meget hårdere end den plejer at være. Og det gør det på en måde mere uoverskuelig. For samtidig ved jeg jo, at jeg har brug for at træne. Hvis jeg spiser mere mad, så må jeg også være mere aktiv. Det påvirker min lyst.

Træning handler om forbrænding og ikke nydelse

For det betyder, at træning endnu engang begynder at handle om forbrænding og ikke nydelse og hvad jeg godt kan lide.

Hold da op – hvor er graviditet bare en kæmpe læring i slet ikke at have den vante kontrol jeg plejer. Pueha – men ingen har jo nogensinde lovet det ville være nemt. Hver dag er virkelig bare en dag af gangen.

Nu har jeg udskudt den træning i 15min ved at sidde i omklædningsrummet – nu er det måske på tide, at komme igang med at gøre et eller andet i det mindste.

Så må jeg sætte mine forventningerne ned og huske på, at alt er bedre end ingenting.”

Graviditet og faste træningsrutiner

Min graviditet har virkelig bare sat mine træningsrutiner helt ud af spil og jeg har virkelig svært ved at genvinde det igen. Jeg plejer at lave et ugeskema over hvilke dage jeg skal træne og hvilken slags træning. Det giver mig et dejligt overblik.

Jeg har svært ved at finde frem til en mening med min træning. Jeg føler ikke jeg har et mål at arbejde hen imod. Jeg føler ikke, at jeg kan udvikle mig fysisk alligevel, så hvorfor bruge tiden på det. Lige nu føles det virkelig bare håbløs og shit det er svært.

Min graviditet har vækket nogle gamle tanker frem i mig igen. Træning begynder mere at føles, som noget jeg skal for at forbrænde kalorier. Og sådan skal det ikke være. Træning skal være fordi jeg synes det er fedt og fordi det giver mig noget ekstra til min hverdag.

Kroppen ændrer sig

Det er forståeligt nok, at kroppen ændrer sig og det er jo også en kæmpe omvæltning den er igang med. Men det gør det virkelig ikke nemmere, lige pludselig ikke længere have kontrol over sin egen krop og at der er så meget der ændrer sig. Nogle dage kan energien og overskuddet være super fin og så er det bare med at udnytte det. Andre dage kan det være komplet umuligt og så kan jeg sidde flere timer i sofaen. Have en intention om at lave en masse på computeren, men simpelthen bare ikke overskue det.

Et eller andet sted, ved jeg godt det er en fase. Men hvor længe mon den varer? Det er svært ikke at have et overblik over, at det blot er et par måneder. Hvad nu hvis det er resten af min graviditet? Og hvad så bagefter? Kan jeg overhovedet finde ind i mine rutiner bageftrer?

Tre træninger om ugen i 1. trimester

Trods manglende energi og overskud er det alligevel lykkedes mig at holde fast i tre træninger om ugen. Jeg har sat mine forventninger rigtig meget ned og nogle gange har det blot være en lang gåtur eller 20min TRX træning hjemme i stuen. Intensiteten har været sat langt ned, men det vigtigste for mig, har været at holde fast i en eller anden form for rutine. Det har ikke været nogen faste dage, men det har været de dage det lige har kunne lade sig gøre.

Selvom min krop selvfølgelig har haft en rigtig god grund til at reagerer som den har, så ved jeg stadig hvor vigtig fysisk aktivitet er. Selv en lille gåtur er super givende og vigtig når det meste af dagen ellers går på sofaen.

Træning i 2. trimester

Nu er jeg endelig nået ind i 2. trimester og hold da op en forskel. Jeg vender tilbage med hvordan det går med min træning nu og en masse om hvordan du kan og må træne under din graviditet.

Mere om graviditet og fertilitet

Jubii – jeg er gravid! Fertilitetsbehandling eller ej?

Hormon crazy – ubalancer og fertiltet

Populære blogindlæg

Efterlad en kommentar





Anja Thy, profil billede

Anja Thy

Jeg er en jysk pige med begge ben plantet i jorden. Jeg er en jordnær person, med masser af livsglæde, positivitet og generelt en livsnyder. Jeg elsker at have mange bolde i luften og nyder alle aspekter af mit arbejde. Jeg brænder for, at hjælpe andre mennesker, med en sundere livsstil. Både fysisk såvel som mentalt.

Bootcamps

Sund & Stærk, Bootcamp, København, personlig træner

Kvaliteten fra personlig træning og holdånden fra holdsport. Team spirit, masser af grin og sjove øjeblikke. Træningskammerater for livet❤