Sunde pandekager

Sunde pandekager – med et lavt kalorieindhold så der er plads til masser af topping.

Pandekager er bare lækkert og specielt når du har tid til at gøre lidt mere ud af din morgenmad i weekenderne. Jeg er blevet stor fan af disse spinat pandekager, da det er en rigtig god og lækker måde at få nogle grøntsager på, i en ret der normalt ikke bærer præg af så mange vitaminer og antioxidanter. Derudover indeholder de i sig selv ikke så mange kalorier som mange andre opskrifter på pandekager gør, og dermed er der masser af plads til lækre topping muligheder. Normalt når jeg laver mad, tager jeg det ofte lidt på slum. Men jeg har prøvet at regne lidt på ingredienserne for at kunne give jer en opskrift.

Sunde pandekager - lækre opskrifter af kostvejleder Anja Mogensen

Ingredienser

  • Frossen spinat (det vejer jeg aldrig, men plejer at tage ca 1/3 – 1/2 pose (700g frossen vægt)
  • 5g husk pulver (loppefrøsskaller)
  • 1 æg
  • 100g æggehvider (der kan også bare bruges 3 æg, men igen gemmer jeg lidt kalorier ved at bruge æggehvider, så jeg kan bruge chokolade og mandler (fedtkilder i stedet for æggeblommen) til topping
  • 20g protein pulver (jeg bruger kasein pulver, fordi det gør dejen tykkere og jeg kan derfor også tilføje noget vand = mere dej = flere pandekager) Her kunne du også sagtens bruge havregryn eller forskellige former for mel, jeg er stadig bare lidt påvirket af fitness industrien og brug af proteinpulver, og så vil jeg gerne have lidt ekstra proteiner i.
  • Kanel, kakaopulver, kardemomme og lidt sødemiddel. (det afhænger af dine smagspræferencer).
  • Evt vand hvis du synes dejen bliver for tyk.

Fremgangsmåde:

  1. Start med at tø spinat’en op og hæld det ekstra vand fra. Tilføj alle de andre ingredienser og blend godt.
  2. Så er det bare på panden med dem! Du kan sagtens lave et par store på en alm pande, eller bruge en blinis pande og lave en masse små (så bliver der også til et helt pandekage tårn i rigtig Rasmus Klump stil). Vores hjerne kan også godt lide at det synes af mere.
  3. Topping er alt efter ønske! Idag stod den på mandler, mørk chokolade og walden farms sirup. Det kunne også sagtens have været smør eller peanutbutter, frugt osv. Men sørg for det bliver en god fordeling af gode fedtkilder (nødder, frø/kerner, mørk chokolade, peanutbutter, smør, kokos) og frugt/bær.

Bon appetit.

Inspiration

Er du vild med sunde desserter og på udkig efter noget nyt, så synes jeg bestemt, at du skal prøve denne lækre opskrift:
Chokolademousse – sund og lækker dessert. Top den med frugtsalat.

Mango Lassi – indisk inspireret smoothie med et strejf af kardemomme

Lækre og smagfulde granola snegle

Lækre og smagfulde granola snegle

Jule dadelkugler – sunde og lækre snacks til juletiden

Jule dadelkugler - sunde jule snacks

Jule dadelkugler

Glutenfri hokkaido muffins

Glutenfri hokkaido muffins.

Avocado yoghurt

Quinoa Pandekager

Populære blogindlæg

Efterlad en kommentar





Anja Thy, profil billede

Anja Thy

Jeg er en jysk pige med begge ben plantet i jorden. Jeg er en jordnær person, med masser af livsglæde, positivitet og generelt en livsnyder. Jeg elsker at have mange bolde i luften og nyder alle aspekter af mit arbejde. Jeg brænder for, at hjælpe andre mennesker, med en sundere livsstil. Både fysisk såvel som mentalt.

Bootcamps

Sund & Stærk, Bootcamp, København, personlig træner

Kvaliteten fra personlig træning og holdånden fra holdsport. Team spirit, masser af grin og sjove øjeblikke. Træningskammerater for livet❤